Nieuwe VCA norm 2017 6.0

VCA norm is gewijzigd. Wat betekent dat?

Begin 2018 is de nieuwe VCA 2017 6.0 norm officieel gepubliceerd. In april 2018 zijn ook de nieuwe eisen van de VCA audit opgesteld. Welke consequenties heeft deze nieuwe VCA 2017 6.0 norm voor bedrijven die reeds in het bezit zijn van het VCA bedrijfscertificaat?

Een aantal van de wijzigingen zijn:

  1. In VCA 2017 6.0 wordt meer aandacht besteed aan zaken die goed geregeld zijn. Tijdens de inspecties moet ook vastgesteld worden welke zaken op het gebied van veiligheidsbeheersing en veiligheidsbewustzijn goed zijn geregeld. Wanneer er gebruik wordt gemaakt van de werkplekinspectie formulieren zoals die door VCA voor Bedrijven zijn opgesteld, wordt er al aan deze nieuwe eis voldaan.
  2. Naast het melden van ongevallen, is het nu ook voor VCA* verplicht de bijna ongevallen te registreren. De te ondernemen vervolgstappen ter voorkoming van deze geconstateerde onveilige situaties, moeten nu ook worden beschreven en natuurlijk worden uitgevoerd.
  3. Voorheen was er geen eis ten aanzien van het registreren van voorlichting en onderricht voor VCA*. Nu moet er 4 maal per jaar een toolbox worden georganiseerd door VCA* gecertificeerde bedrijven. Toolboxen zijn bedoeld om de communicatie tussen leidinggevenden en medewerkers te bevorderen. (Voor VCA** en VCA Petrochemie)blijft het aantal op 10 toolboxen per jaar.)
  4. Het aantal werkplekinspecties (hierna: WPI) verhoogd. Voorheen was 1 WPI bij 1 tot 5 geopende projecten verplicht. Nu zijn het 2 WPI’s bij 2 tot 5 projecten geworden. Ook het aantal projectbezoeken tijdens de audits is hoger.
  5. Waar voorheen de communicatie ‘zonder taalbelemmeringen’ moest verlopen, is het in de nieuwe VCA 2017 6.0 de bedoeling dat er een communicatieplan wordt opgesteld. Hierin moet worden geborgd dat de medewerkers informatie ontvangen zonder taalbelemmeringen en hoe het wordt aangepakt.
  6. De VGM (deel) projectplannen mogen volgens de VCA 2017 6.0 niet ouder zijn dan 1 jaar.

Directe acties zijn nog niet nodig. Voor deze nieuwe norm is namelijk een overgangsperiode van 3 jaar opgenomen.

Wanneer u van onze ondersteunende diensten gebruik maakt, zullen wij de wijzigingen wel al opnemen in onze interne audits. Zo zullen wij de jaarplanningen aanpassen. En in de loop van de tijd zullen wij ook de procedure(beschrijvingen) wijzigen of aanvullen wanneer noodzakelijk.

Maakt u nog geen gebruik van onze ondersteunende diensten? Neem dan contact met ons op voor een vrijblijvende offerte om een quick scan uit te voeren.

Deze website maakt gebruik van cookies

Door gebruik te maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen en uitlezen van cookies. Wil je meer weten over deze cookies? Klik dan hieronder op meer informatie. Wil je de cookie-instellingen voor onze website wijzigen of weigeren? Klik dan op de knop 'cookie-instellingen aanpassen'.

Meer informatie over ons cookie- en privacybeleid | Akkoord